SZÁJSEBÉSZET INNOVATÍV ESZKÖZÖKKEL

A szájsebészet alkalmával napjainkban már olyan innovatív eszközök és eljárások állnak rendelkezésre, mely során a pácienseknek egyáltalán nincs okuk a félelemre. Fogászati klinikánk kiváló szájsebész szakorvosai több ezer elégedett páciens kezelését végezték már el fájdalommentesen, teljes érzéstelenítéssel vagy akár altatással.

Szájsebészeti probléma esetén forduljon hozzánk bizalommal! Az ingyenes konzultáció alkalmával, felkészült szakorvosaink részletes felvilágosítást adnak  a szájsebészeti kezelések menetéről, és a beavatkozás utáni tudnivalókról.

Bölcsességfog eltávolítás

szájsebészet röntgenA bölcsességfogak számos problémát okozhatnak; előfordul, hogy nincs elegendő hely ahhoz hogy teljesen kinőjenek, így az íny alatt maradva gyakori gyulladást okoznak. Előtörhetnek nem tökéletesen is, talán nem is érintkeznek az előttük álló fogakkal, a köztük lévő hézagot pedig nehéz tisztítani. Más esetekben nem a megfelelő irányba nőnek, hanem előre, így a többi fogat nyomják, tolják össze.

Amennyiben a fenti problémák valamelyike jelentkezik, a bölcsességfog eltávolítását javasoljuk a többi fog védelme, illetve a panaszok megszüntetése érdekében. A beavatkozás előtt panoráma röntgent készítünk, hogy a fog helyzetét tökéletesen meg tudjuk határozni. A bölcsességfog eltávolítása általában a szájsebészet területét öleli fel, azonban helyi érzéstelenítésben történik, és nem jár fájdalommal vagy jelentős kellemetlenséggel.

A beavatkozás után előfordulhat, hogy az arc feldagad, ilyenkor hűtő borogatást, jegelést javaslunk. Munkatársaink részletes írásos anyagot adnak az utókezelés részleteivel kapcsolatban. Egy hét után kontrollvizsgálatra hívjuk vissza pácienseinket – mely csakúgy, mint rendelőnkben az összes többi fogászati ellenőrzés, illetve konzultáció – ingyenes.

Gyökércsúcs rezekció

szájsebészet műtős lámpaA gyökércsúcs rezekció a gyökér körüli gyulladásos szövet és a gyulladás kialakulásáért felelős gyökércsúcsi rész eltávolítását jelenti szájsebészeti módszerekkel, helyi érzéstelenítésben.

Erre a beavatkozásra akkor van szükség, ha a fog panaszai konzervatív úton nem orvosolhatóak. Ilyen eset, amikor a gyökércsúcs körül krónikus, sipolyozó gyulladásos folyamat áll fenn, vagy ha a gyökércsatornába annak lefutása vagy elágazódásai miatt csúcsig érő gyökértömés nem készíthető. Szintén rezekciót végzünk, ha a fog gyökércsúcsa állcsonti ciszta üregébe ér, és a fog megtartása mellett dönt a fogorvos.

Rezekció előtt gyökértömést végzünk, illetve amennyiben gyökértömött fog okoz problémát, kicseréljük a gyökértömést.

A beavatkozás után előfordulhat, hogy az arc feldagad, ilyenkor hűtő borogatást, jegelést javaslunk. Nagyon fontos a fokozott szájhigiéné fenntartása: még a szokásosnál is többet mossunk fogat. Munkatársaink részletes írásos anyagot adnak az utókezelés részleteivel kapcsolatban. Egy hét után varratszedésre és kontrollvizsgálatra hívjuk vissza pácienseinket – mely csakúgy, mint rendelőnkben az összes többi fogászati ellenőrzés, illetve konzultáció – ingyenes.

Ciszta eltávolítás

A ciszta eltávolítás gyakori beavatkozás a szájsebészet területén. A  szájüregi ciszták kötőszövetes fallal rendelkező, hámszövettel bélelt tömlők, melyek üregét szalmasárga, híg folyadék tölti ki. A ciszta jellemzője, hogy folyamatosan növekszik. A benne lévő folyadék nyomásának hatására a környezetében lévő csontszövet sorvad, elvékonyodik. Előrehaladott állapotban akár az állcsont spontán törése is előfordulhat. A fogak ellenállóbbak a csontnál, így azok a nyomás hatására nem szívódnak fel, ellenben a két fog között növekedő ciszta a gyökereket széttolja. Ez a kezdeti stádiumban nem okoz gondot, később azonban a fogkoronák egymás felé dőlnek. Mivel a ciszták általában csak hosszabb idő elteltével okoznak tünetet, sok esetben véletlenül fedezzük fel őket.

Amennyiben azt tapasztalja, hogy fogai minden látható ok (bölcsességfog-előtörés) nélkül összetorlódnak, kérjük, keresse fel rendelőnket egy alapos kivizsgálásra! Általános elv, hogy a ciszták kizárólag sebészileg távolíthatók el. A műtét célja a ciszta hámbélésének tökéletes eltávolítása (ugyanis ha hámsejtek maradnak vissza, a ciszta újraképződik), illetve a keletkezett csontdefektus megszüntetése.

A ciszták nagysága, elhelyezkedése olyan speciális szempontokat vet fel, amelyek miatt különböző műtéti eljárások ismeretesek. A műtétet helyi érzéstelenítésben vagy altatásban is elvégezhetjük. Metszéseket ejtünk az ínyben, ún. lebenyt készítünk. Ezt követően fúróval, eltávolítjuk a cisztát fedő csontot a ciszta nagyságának megfelelő területen. Ezen a csontablakon keresztül tudjuk – lehetőleg egy darabban – eltávolítani a cisztát.

Ha a ciszta cseresznye nagyságú vagy annál kisebb, akkor a műtét utáni gyógyuláshoz általában nem szükséges idegen anyagot felhasználni. Ha azonban a ciszta nagyméretű, akkor az üreg feltölthető csontforgáccsal, vagy akár idegen anyag (bioanyag) felhasználásával. A gyógyulás fiatalabb korban gyorsabb, tökéletesebb mint időskorúaknál; a csontos regeneráció időtartama általában 1-2 év.

Műtét utáni teendők:

• Ne egyen, amíg tart az érzéstelenítő hatása, kerülje a tejtermékek fogyasztását 3-4 napig!
  • A műtét után arcduzzanat alakulhat ki. Helyezzen hidegborogatást az arcra a duzzanatnak megfelelő helyen!
  • Nem szabad öblögetni.
  • Fontos a megfelelő szájhigiéné, a szokásosnál többszöri fogmosás.
  • Ha szükséges, vegyen be fájdalomcsillapítót!

Foghúzás

foghúzásA fogak eltávolításának leggyakoribb oka az előrehaladott fogszuvasodás. A nem megmenthető fogakat, foggyökereket el kell távolítani, mert a szervezetben gyulladást, gócot okozhatnak. A rossz pozícióban növő, de ép fog is eltávolításra kerülhet, ha másik, fogászati szempontból értékesebb fogat (rágásban jobban résztvevő fogat) a növekedésben vagy a megfelelő tisztításban akadályoz; ez általában a bölcsességfogakra vonatkozóan merül fel.

A foghúzás előtt röntgenfelvétel készítése szükséges, mely természetesen klinikánkon elvégezhető.

A foghúzás nem tartozik a sebészeti beavatkozások közé, általában helyi érzéstelenítésben végezzük, és semmilyen fájdalommal, vagy jelentős kellemetlenséggel nem jár.

Létezik az ún. sebészeti fogeltávolítás is; ilyen esetben a fogat erre a célra kialakított speciális eszközökkel távolítjuk el, majd a foghúzás helyét összevarrjuk, így a seb gyorsabban gyógyul. A varratot kb. 7 nappal a fog húzása után a kontroll vizsgálat során el kell távolítani, amely szintén fájdalommentes.

A beavatkozás után munkatársaink részletes írásos anyagot adnak az utókezelés részleteire vonatkozóan; a legfontosabb instrukciók a következők:

• nem szabad öblögetni;
  • amíg az érzéstelenítő hatása tart, nem ajánlatos enni;
  • 2-3 napig kerülni kell a tejtermékeket;
  • előfordulhat duzzanat, ami jegeléssel csillapítható;
  • fájdalom esetén fájdalomcsillapító szedése javasolt;
  • amennyiben az orvos úgy rendeli, antibiotikum szedése javasolt;
  • ritkán, de előfordulhat szájzár, amit azonnal jelezzen orvosának.

Szájsebészet – Perfect Smile fogászat
Budapest II. ker. Fő u. 21.