PARADONTOLÓGIA

Fogágybetegség (hétköznapi szóhasználattal ínysorvadás)

A korábbi tévhitek, miszerint az íny és a fogakat tartó csont- és kötőszövetek betegségei nem orvosolhatók, mára már megdőlni látszanak. Következményei, a fogak meglazulása és a fogelvesztés az esetek nagy részében megállíthatóak.

Első és legfontosabb feladatunk a megelőzés, amihez tisztában kell lennünk, pontosan mi is ennek a betegségcsoportnak az oka. Fontos tudni, hogy nem csupán az idősebb korosztályt sújtja, és nem is a korral járó természetes folyamat. Magyarországon mintegy 90%-os a lakosság érintettsége, ami a szájhigiénés szokások és a fogorvosi ellenőrzések elégtelenségéről árulkodik. Szerencsére az esetek nagy részében kezdeti stádiumban érjük nyomon a betegséget, ahol még igen jó eséllyel menthetjük meg akár az összes meglevő fogat.
Tünetei:

• duzzadt, érzékeny, vérző íny
  • mozgó fogak
  • esetleg kellemetlen szájszag, fájdalom

Előzményei: A helytelen fogmosási technika következménye a fogakról el nem távolított lepedék “megkövülése”. Ebben a porózus, érdes felszínű képződményben baktériumok milliói telepednek meg. Toxikus anyagcsere termékeikkel kezdetben csupán ínygyulladást, majd több hónap elteltével a fogat tartó csont leépülését idézik elő. A lebomlott csont helyén egy úgynevezett ínytasak és íny alatti fogkő alakul ki. Előbbi egy otthoni eszközökkel nem tisztítható, rejtett zugot jelent, ahol a bakteriális invázió folytatódik a tartószövetek felé. Innentől a folyamat önmagát gerjeszti és tartja fent.

Ennek a folyamatnak a legkellemetlenebb következménye a spontán, fájdalommentes foglazulás és fogelvesztés.

Amennyiben hetek óta fennálló ínyvérzést tapasztal, tanácsos szakemberhez fordulni, mivel a probléma ebben a fázisában már semmilyen fogkrémmel vagy egyéb otthoni szájápolási termékkel nem orvosolható.

Kürett

A teljes körű ellátás öt nagyobb fázisra osztható.

1. Első lépésben ultrahangos fogkőszedő készülékkel eltávolítjuk az íny feletti fogkövet, lepedéket, elszíneződéseket. Segítünk kialakítani a páciensnek a helyes szájápolási szokásokat, hogy fenn tudja tartani a tisztítással elért állapotot.

2. Ezután következik az ínyalatti fogkövek eltávolítása, ezt nevezzük zárt parodontális kürettázsnak. Ennek során helyi érzéstelenítésben kézi műszerekkel simává tesszük a tasakokban szabaddá vált foggyökér felszíneket. Ebben a fázisban szoktuk eltávolítani azokat a fogpótlásokat és töméseket, melyek formájuk vagy elégtelen széli zárásuk miatt akadályoznák a megfelelő tisztíthatóságot. A kürettálás az alapja minden parodontológiai probléma megoldásának, hiszen a primer kiváltó okot szünteti meg. Ennek következtében a fogak stabilizálódnak, a fogakat tartó csont ismét gyulladásmentes állapotba kerülhet.

3. Ezek után ideális esetben újra kialakul egy egészséges egyensúlyi állapot, mely rendszeres 3-6 havi ultrahangos tisztításokkal fenntartható.

Amennyiben azonban szükség és lehetőség is van az elpusztult szövetek helyreállítására, következik egy műtéti fázis. A tudomány fejlődésének hála, ma már az esetek egy részében lehetőségünk van arra, hogy a gyulladás által elpusztult szöveteket bizonyos mértékben helyreállítsuk. Célunk az eredeti tartószerkezet lehető legnagyobb mérvű visszaállítása pótlása.

4. A negyedik lépésben a funkció és esztétika helyreállítása a cél. A kiegyensúlyozott rágás implantátumok és tisztítható fogpótlások készítésével valósítható meg legjobban. E nélkül a folyamat ismét kiújul bizonyos idő elteltével.

5. Végül a sikeres terápia zálogaként a rendszeres ellenőrzést sem szabad figyelmen kívül hagynunk. Fogágybetegségben szenvedőknél ajánlott a 3-4 havi rendszeres fogkő eltávolítás, kivételesen jó szájhigiéne mellett fél évenkénti vizit megengedett.

Így a betegség esetleges kiújulását időben elkaphatjuk, a további következmények megelőzéséhez.

Kürettálás utáni tudnivalók:

A kürettálás során eltávolítjuk az íny alatti depozitumokat. Ennek következtében az ínygyulladás mérséklődik, az íny visszább húzódhat. A letisztított fognyakak átmenetileg érzékennyé válhatnak hidegre, savanyúbb ételekre, cukros táplálékra. Ez az érzékenység pár nap alatt enyhül, majd fokozatosan megszűnik.

Kürettálást követően nem szükséges az öblögetés, az élőflórás tejtermékek és az apró magvas élelmiszerek kerülése, mint fogeltávolítást követően. Kerülendő azonban két-három napig az alkoholfogyasztás és a dohányzás.

Antibiotikum kiegészítő szedése csak külön orvosi javallatra szükséges.

Érzékenység, fájdalom csupán a beavatkozás napján és az azt követő napon várhatóak. Fájdalomcsillapító készítmények otthoni alkalmazásra a páciens kérésére adhatók.