Miért félünk a fogorvostól?

By 2018-08-22Hírek

Akár csak kicsit, akár nagyon, szinte mindenki tart a fogászati kezelésektől valamilyen szinten. De miért és hogyan alakulhat ki ez a félelem? Tudunk tenni az ellen, hogy ne öltsön nagyobb méreteket?

A fogorvostól való félelem általában gyermekkorban alakul ki. Még ha nem is emlékszünk rá, hogy pontosan mi váltotta ki ezt, sajnos a szorongás akkor is jelen van. Több módon is érheti az embert még gyermekként olyan trauma, amely aztán ehhez az állapothoz vezethet.

Az egyik ilyen okozó, ha gyermekkorban nem kezelik helyén a szülők a fogászati problémákat, illetve nem kezeltetik időben. Például, ha csak akkor viszik fogorvoshoz a gyermeket, ha már iszonyú fájdalmai vannak. Ilyenkor egyrészt valószínűleg a kezelés sem lesz teljesen fájdalommentes, másrészt pedig az előtte átélt fájdalmakkal fogja összekötni a gyerkőc az élményt. Ugyanilyen rossz nekifutás az is, ha fogorvoshoz menet azzal áltatjuk gyermekünket, hogy egyáltalán nem kell számítania semminemű kellemetlenségre vagy fájdalomra. Ez egy nyilvánvaló hazugság. Hiszen senkinek sem kellemes átélni, amikor matatnak a szájában. Emellett pedig sajnos pici fájdalom mindig kísérheti a kezeléseket, akkor is, ha azt éppen csak az érzéstelenítő injekció okozza. A kicsi így mindenképp becsapva érzi magát, és ez a negatív érzés jut majd eszébe később is, ha meghallja a fogorvos szót.

félelem

Egy másik, félelmet kiváltó ok, ha a gyermek még nem volt fogorvosnál, de társaitól, barátaitól csak rosszat hall róla. Ez mindenképp nyugtalanítani fogja, és eleve ellenérzésekkel indul majd fogászatra. Akármelyik lehetőségről beszélünk, ha nincs körültekintő felkészítés a szülők részéről, illetve nincs megfelelő ismerkedés a fogorvossal, akkor bizony a félelem még felnőtt korunkban is jelen lesz.

Pontosan ezért nagyon fontos, hogy már gyerekkorban vigyük csemetéiket rendszeresen fogászati szűrővizsgálatra. Ha anélkül ismerkednek a kicsik a fogorvossal, hogy bármi kellemetlen történne, nem fognak rossz élményt kötni hozzá. Ha pedig tudjuk, hogy valamilyen kezelésre lesz szükség, őszintén készítsük fel a gyerkőcöt arra, mi vár rá, de tudatosítsuk azt is, hogy ez egyáltalán nem olyan félelmetes. A Perfect Smile csapata a gyermekfogászat terén minden értelemben próbál segítséget nyújtani abban, hogy a kisebbek is negatívumok nélkül ismerkedhessenek a fogászattal.

Következő cikkünkben arra térünk ki, mit lehet kezdeni a félelemmel már felnőtt fejjel, és milyen megoldást kaphatunk a fogorvosnál erre.