ENDODONCIA

Mikroszkópos gyökérkezelés

A gyökérkezelés talán a leginkább rettegett beavatkozás a páciensek számára. Van benne fúró, lehet benne idegölés, furcsa hangok, és a legrosszabb, az örökös szorongás, hogy mi lesz akkor, ha a fog tovább romlását nem sikerül megállítani.

A gyökérkezelés célját tekintve a lyukas, sérül fog gyökerében lévő idegének vagy idegeinek a fertőtlenítését, kezelését jelenti, hogy a felépülő korona vagy tömés alatt a fog ne sérüljön, pusztuljon tovább, biztosan le lehessen zárni.

A nehézség egy ilyen eljárásnál az, hogy az esetek egy jelentős részében olyan nehezen megközelíthető, vagy csavarodó, szűk gyökércsatornákkal kell megbirkóznia a fogorvosnak, melyek teljes fertőtlenítése nem mindig végezhető el 100%-os sikerrel. Ilyenkor a lezárt fog fél-egy év után újra érzékennyé válhat, gyulladás képződhet a környékén, és újra fel kell tárni a problémás részt, de immár nagyobb a kihívás, hiszen a fog az eltelt idő alatt is romlott.

Ezt a folyamatot (is) megoldandó fejlesztették ki a mikroszkópos gyökérkezelést!
A technológiai háttér, a külön erre a célra megalkotott mikroszkóp lehetővé teszi, hogy az idegcsatornákat akár 20x-os nagyításban is vizsgálhassa az orvos, ráadásul úgy, hogy közben nem kell kellemetlen helyzetben feszengenie a páciensnek, nem feszül a szája, nem kerül a szájüregbe hatalmas optika. Így pedig a teljes gyökércsatorna feltárható még a legbonyolultabb vagy legszűkebb esetekben is.
Legyenek akármilyen kicsik is, de a mélyen elhelyezkedő problémaforrásokat is képes a kezelést végző szakorvos felszámolni, így nagy biztonsággal lehet lezárni a feltárt részt, adott esetben visszaépíteni a koronát.

De, hogy egy-egy jól szemléltető példát is mondjunk, gyakori jelenség a 4. gyökércsatorna, illetve a felső 6-os fogak körülményessége, gyökérkezelésének problémássága.

Előbbi esetben arról van szó, hogy egyre gyakrabban alakul 4. gyökér és gyökércsatorna is a kezelést igénylő nagyőrlő fogaknál. Ezen plusz gyökereknek jellemzője, hogy csak egy igen szűkös gyökércsatorna alakult bennük, melyet nagyon komplikált és nagy odafigyelés igénylő módon lehet csak kezelni. A felső 6-os fogaknál pedig szintén a hozzáférés a nehézkes, de itt főleg az elhelyezkedésük miatt. Viszont egy fogászati mikroszkóp számára ezek a helyek tökéletesen láthatóvá, vizsgálhatóvá tudnak válni, így ezeknek a fogaknak a megőrzése is sokkal eredményesebbé válik.

Összességében azt mondhatjuk, hogy a mikroszkópos gyökérkezelést – indokolt esetben – kifejezetten megéri választani, mert ha nagy a kockázata annak, hogy csak korlátozottan vagy nehézkesen végezhet ő el az alap beavatkozással a gyökérkezelés, akkor a jobb eredmény fényében kifizetődőbb ezt a megoldást választani.
Ha csak 10 esetből 1-nél fordulhat elő, hogy nem lehetett elvégezni 100%-os sikerrel a gyökérkezelést, akkor szinte biztos, hogy maximum pár éven belül a fogat sajnos el fogja veszni a páciens, és akkor a foghiány további problémákat fog okozni, vagy a korai beavatkozáshoz mérhetően egy költségesebb megoldást kell igénybe venni, például az implantációt.

Gyökértömés

A “gyökértömés” szó még ma is sok embert rettegéssel tölt el; több betegünk számolt be rémes emlékekről gyökérkezeléssel kapcsolatban. Évtizedekkel ezelőtt még nem voltak olyan berendezések, melyekkel a fogorvos pontosan meg tudta volna határozni az ideg helyzetét, így a beteg reakcióira, fájdalomérzetére volt kénytelenek támaszkodni. Szerencsére erre ma már semmi szükség, a gyökértömést teljesen fájdalommentesen és tökéletes pontossággal végezzük.

A fogak két részből állnak: fogkorona (ez a látható rész, ami az íny fölött van), és a foggyökér, ami az íny alatti részen található. A foggyökéren belül van a fog idegcsatornája, amelyben erek és idegek futnak. Gyökérkezelés során a foggyökérből eltávolításra kerülnek az erek és idegek. A gyökérkezelés helyi érzéstelenítésben történik, ezért általában nem jár fájdalommal, de gyulladt fog esetén jelentkezhet némi fájdalom. Gyökérkezelés során a gyökércsatorna tisztítása speciális eszközök és gyökérkezelő gép segítségével történik. A gyökértömés során alkalmazott legmodernebb berendezésünk a folyamat során minden szükséges információt megad a fogorvos számára; rendkívül magas, 97.5%-os pontossággal működik, így ha lehetőség van egy fog megmentésére, azt mindenképpen meg tudjuk tenni.

A gyökérkezelést nem minden esetben lehet egy alkalommal elvégezni. Ebben az esetben gyógyszeres ideiglenes tömés kerül a fogba, majd a fog kezelése egy másik időpontban folytatódik.

Gyökértömés után előfordulhat nyomó, feszítő fájdalom, illetve érzékenység. Ezek a panaszok napról napra enyhülnek, majd megszűnnek. Az első napokban fájdalomcsillapító szedését javasoljuk, illetve az orvos esetenként antibiotikumot is felírhat. Panaszmentes, jól gyökér tömött fog végleges ellátása esettől függően a következő lehet:

• kompozit tömés (“fehér” tömés)
  • inlay (betét)
  • porcelán héj
  • gyökércsap és fogkorona
  • porcelán korona

A gyökérkezelt fogak hosszú évekig megtarthatók, de terhelhetőségük kisebb, mint az ép fogaké. Ajánlott évente fogászati röntgenfelvétellel ellenőrizni a gyökérkezelt fogakat. Azok a fogak, amelyek gyökerei nem alkalmasak gyökérkezelésre, nem tarthatóak meg, mivel ezek begyulladnak és gócot jelentenek a szervezetben ebben az esetben jobb a fogat eltávolítani.